「翻訳実務検定 TQE」は、実務レベルの翻訳力を認定する資格試験です。

試験科目一覧

環境

…地球温暖化、省エネルギー、低公害自動車、廃棄物とリサイクル、大気・水質・土壌汚染、自然環境・生態系等

過去の試験問題

■ 3.1.1 Impact on Non-GHG Emissions from Motor Vehicles and Equipment

Today’s proposed volumes of renewable fuel will directly affect emissions from most mobile source categories, and for this analysis we have quantified the effects on exhaust and evaporative emissions of gasoline-fueled vehicles and equipment including passenger cars, light trucks, heavy trucks, motorcycles and off-road sources such as lawn mowers, recreational boats and all-terrain vehicles. We have also estimated the impact of ethanol on emissions from portable fuel containers, and increased refueling emissions due to higher volatility of ethanol-blended fuel and increased refueling events due to lower energy content of biofuels. The emissions impacts of biodiesel were also estimated on heavy-duty diesel vehicles, assuming additional biodiesel would be burned by on-road sources. A considerable source of uncertainty in estimating the emission impacts of renewable fuels is the effect ethanol blends will have on emissions of cars and light trucks. Under today’s proposed action every gasoline vehicle and piece of equipment would be fueled on at least E10, and with the volumes of E85 projected necessary to meet today’s mandate, we estimate that, on average, flexible fueled vehicles with access to E85 would need to be using E85 about 74 percent of the time. The impacts of E10 emissions have been studied for years, but current data on newer technology vehicles is not definitive on its impact on NOx and exhaust VOC emissions. Data on E85 is limited, and the results show large variability of emission effects in some pollutants. EPA is in the midst of a large-scale emission testing program to improve our understanding of fuel effects on Tier 2 cars and trucks, and we expect our analysis for the final rule to reflect the results of this program. In the meantime, in order to help bound the uncertainty of exhaust fuel effects, we calculated emissions impacts for two vehicle fuel effects scenarios as detailed in Section 3.1.1.2.

「Journal of Experimental & Clinical Cancer Research」
(Draft Regulatory Impact Analysis: Changes to Renewable Fuel Standard Programより引用)

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■ 二酸化炭素を回収して貯留する技術:CCS

二酸化炭素(CO2)を回収・貯留する技術は、炭素隔離貯留技術(Carbon Capture and Storage、以下CCS)と呼ばれています。現在のところ、火力発電所や製鉄所などの大規模発生源において、CO2濃度の高い(7%~50%)排ガスからCO2を回収し、地中や海中に貯留する技術が実用化されています。原理的には大気からのCO2回収も可能ですが、CO2濃度がきわめて低い(約0.04%))ために回収効率などに課題があり、まだ研究段階の技術が多く実用化にはほど遠いといえます。

Co2を回収する技術には、(1) 固体吸着剤に吸着させる(物理吸着法)、(2) 吸収液に溶解させる(化学吸収法)、(3) CO2だけが透過する膜で選り分ける(メンブレンフィルタ法)、(4) 極低温で液化して沸点の違いを利用して分離する(深冷分離法)、の大きく4種類があります。どの方法が効率的かは、CO2発生源の規模と特性により異なります。たとえば火力発電所では、高温かつ大量の排ガスを短時間に処理、冷却する必要があることから、ガスの冷却効果も期待できる化学吸収法が用いられることが多く、都市ガスなどを燃料源とする小型燃料電池では、構造が簡単で維持管理の容易なメンブレンフィルタ法が用いられることが多いようです。

「神奈川産業技術センター 平成20年度(2008)研究報告」
(独立行政法人 国立環境研究所 地球環境研究センターより引用)

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